Petua dan cara merawat apabila terkena sengatan binatang berbisa




Jom kita lihat tips dan cara merawat sengatan binatang berbisa supaya kita tidak menderita dengan sengatan dan gigitan haiwan tersebut. Orang-orang tua kita dulu banyak meninggalkan petua yang mujarab untuk merawat hampir semua sengatan haiwan yang berbisa. 

Walaupun dengan kehadiran dengan para doktor pakar dan ubat-ubatan yang terkini namun kita masih boleh menggunakan petua tradisional untuk merawat sengatan binatang berbisa. Tips berikut boleh dicuba dan diamalkan untuk merawat gigitan haiwan berbisa. 

1. Petua disengat lebah dan tebuan 







Cara 1 : Ambil sebiji lobak dan parut atau tumbuk sehalus mungkin. Sebaik-baiknya tumbuk hancur sehingga ia menjadi berair. Selepas itu campurkan hirisan lobak tu dengan beberapa titik cuka dan gaul sehingga sebati. Sapukan ‘ramuan’ tu dengan rata ke tempat yang kena sengat.



Cara 2 : Satu lagi petua yang boleh dicuba ialah dengan menggunakan tanah, garam dan air kelapa. Caranya ialah campurkan sedikit garam dengan air kelapa dan titiskan ke atas seketul tanah. Lepas tu tanah tu disapukan ke tempat yang kena sengat.


2. Petua hilangkan sakit digigit lipan 


Bagi mereka yang tinggal di bandar jangan lak terlalu ‘confident’. Binatang-binatang bisa seperti lipan nie sebenarnya ada di mana-mana terutama tempat-tempat yg lembap dan banyak makanannya seperti dalam bilik air dan bawah almari baju atau katil dsb nya. Dan, satu lagi tempat yg ramai selalu lupa ialah kekadang tu lipan atau labah-labah selalu gak menyorok dalam kasut. So, better be careful dan selalu bersihkan rak kasut tu juga..kay… 

Cara untuk menghilangkan rasa sakit yang menyucuk-nyucuk akibat digigit lipan ialah dengan menggunakan tembakau. Ambil sedikit tembakau, kunyah dan perah airnya ke tempat yang kena gigit. Kalau tak dapat nak cari tembakau boleh juga digantikan dengan asam jawa. Ambil air perahan biji asam jawa dan sapu ke tempat yang sakit. Lakukan secara berulang kali.

Cara lain juga adalah cari lipan yang mengigit itu. Kemudian dibunuh dan dibakar. Ambil abunya disapu pada tempat yang terkena gigitan itu.


3. Rawatan dipatuk ular


Cuba ingat rupa ular tersebut. Ini mungkin akan membantu doktor dalam memilih anti venom yang sesuai. Jangan potong atau hisap tempat yang dipatuk.

Elakkan dari bergerak jika tiada keperluan bagi mengurangkan racun merebak ke bahagian badan yang lain.

Basuh tempat yang dipatuk dengan segera dan berhati-hati.

Basuh mata secepat mungkin jika racun ular disembur ke mata.

Balut tempat yang dipatuk dengan baik tetapi janganlah terlalu ketat supaya aliran darah tidak terganggu. Jika tempat yang dipatuk ialah tangan atau kaki, buat balutan tambahan bagi keseluruhan tangan atau kaki, mulai dari jari tangan atau jari kaki.
Elakkan anggota yang dipatuk dari bergerak dengan menggunakan anduh (splint atau sling).

Elakkan mangsa dari bergerak sehingga pertolongan tiba. Bawa bentuk-bentuk pertolongan kepada mangsa bagi mengelakkan mangsa bergerak atau berjalan.
Hantar mangsa ke hospital yang berdekatan.

Bagi cara tradisional pula adalah dengan menggunakan bawang putih dan madu lebah. Bakar bawang putih, kemudian ditumbuk sehingga lumat lalu digaulkan dengan madu dan ditampalkan pada tempat yang terkena patukan.


4. Rawatan ketika disengat kala jengking


Ali Bin Abi Thalib r.a. pernah menerangkan bahawa Rasulullah s.a.w pernah disengat kala jengking, kemudian baginda mengambil air garam. Lalu baginda membaca surah al – Falaq dan surah an-Nas dan disapukan pada anggota badan yang disengat kala jengking tadi.

Lagi tips dan cara merawat sengatan binatang berbisa ada kat bawah ni.


5. Penawar gigitan anjing gila


Ramuannya:

Daging siput dan madu lebah.
Daging siput hendaklah dihancurkan kemudiannya dicampurkan dengan madu lebah.
Ramuan ini hendaklah ditampalkan pada bahagian badan yang telah digigit oleh anjing gila tersebut.


6. Cara rawatan digigit semut api


1. Sapukan minyak “tea tree oil” untuk membantu menghilangkan racun akibat gigitan semut api.

2. Pasta lidah buaya pula digunakan untuk mencegah infeksi dan mempercepat penyembuhan luka.

3. Sapukan minyak peppermint atau minyak lavender untuk mengurangi pembengkakan dan mempercepat penyembuhan.

4. Mandi dengan air hangat yang telah dicampur dengan 2-3 cangkir boraks. Boraks adalah boron mineral yang membantu menarik racun dari kulit.

Semoga dengan tips dan cara merawat sengatan binatang berbisa sedikit-sebanyak dapat memberi pedoman dan panduan buat anda semua didalam mengubati kesakitan yang dialami. In sha Allah.




Related Incoming Search Item:
  • kene gigit ular berbisa
  • ular berbisa di musim panas
  • petua kene gigitan berbisa
  • tip atasi gigitan bintang berbisa



Share this

Related Posts

Previous
Next Post »